HEALTHY WEIGHTLOSS

11.2.18


Únor beru jako dost přelomový měsíc, co se týče novoročních předsevzetí. Nejsem zrova typ, který by byl příznivcem životních změn s novým rokem, ale chápu, že hodně lidí bere první měsíc v roce jako možnost jak začít "znovu". No a proto je pro mě v tomto ohledu únor zlomový - ti, co opravdu chtějí něco změnit si většinou v tomto měsíci prochází fází "udělám si z toho životní styl nebo se na to vykašlu a vrátím se do starých kolejí".

Tento článek je pro ty z vás, kteří to letos (ať je jakýkoli měsíc) myslí vážně. Chtějí něco změnit - ať to, jak jedí nebo to, jak vypadají. Na tom není nic špatného, pokud to děláte opravdu jen a jen kvůli sobě a ne kvůli tomu, abyste zaujaly toho kluka či holku co se vám líbí nebo, abyste mohli dávat fotky v plavkách na instagram.

Já jsem se svým jídleníčkem zapracovala na podzim minulého roku. Nebyla jsem spokojená s tím, jak jsem jedla, i když sama mám výživu vystudovanou a rady bych rozdávala na potkání. Pod lampou býva tma, že. Rozhodla jsem se, že sama navštívím výživovou poradkyni. Nejdřív jsem se za to sama před sebou styděla. JÁ, která většinou uděluje rady, musí jít k výživové poradkyni, protože si se svým jídelníčkem neví rady. Překonala jsem ego a hrdost a objednala se k veganské nutriční poradkyni Lindě z veganvyziva.cz . Je sice skvělé vědět toho hromadu o výživě, ale když nejste schopni si sami pomoci, tak je vám to na dvě věci.
Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí, co jsem pro sebe mohla udělat. Linda se mnou probrala moje cíle, nejvíce mi vlastně pomohla v utřídění myšlenek a připoměla mi pár pravidel, kterých by se měl člověk držet, ať jí čistě rostlinnou nebo klasickou stravu.

Následující řádky berte jako obecné zásady, které bychom měli dodržovat, pokud cheme vyvážený a zdravý jídleníček, díky kterému bychom měli být schopni i shodit nějaká ta kila navíc. Mějte ale prosím na paměti, že nic nenahradí osobní konzultaci s profesionálem :)
Sepisuji pro vás tento článek, abych třeba i vám připoměla pár věcí, které už dávno víte, jen je potřebujete znovu slyšet k tomu, abyste mohli začít cestu za lepším a zdravějším já!

1. Mysl

Psychika dokáže s tělem zázraky. Všechno začíná ve vaší hlavě. Když se opravdu sami rozhodnete, že chcete zhubnout, zhubnete. Hodně z vás si teď nejspíš říká, kdyby to bylo tak jednoduchý, tak jsme hubení všichni. Jenže ono to právě tak jednoduché není. Ať jste si prošli ve škole šikanou, nebo jste jen spadli do sítě instagramu, většina lidí má tendenci samo sebe podceňovat. Nikdy nebudu tak hezká/ý, hubený/á jako ta holka/kluk co sleduju na instagramu, nikdy nebudu mít postavu jako on/a. Jistě, že ne. Není to fyzicky možné být jiným člověkem. Vy jste vy a já jsem já. Každý máme jiné tělesné dispozice, rozložení svalů a tuků, jiný metabolismus. To, že nebudete vypadat nebo vážit stejně jako váš vzor neznamená, že jste ošklivější nebo tlustší. Jste prostě jiní. Pravý klíč ke správnému vztahu ke svému tělu je ten, když se přestanete porovnávat s ostatními. Ovšem není nic špatného na tom, že chcete změnit to, jak vypadáte. Myslím, že obzvlášť v našem věku vzhled a postava hraje velkou roli. Neříkám, že je to dobře nebo špatně, prostě to tak je.

Nejdřív se musíte přijmout takoví, jací jste. Já jsem například poměrně vysoká. Mám 174 cm, takže je pro mne nereálné si myslet, že někdy budu petit postavy. Mám poměrně široké boky, tak je pro mne nereálné si myslet, že budu mít boy-ish postavu. Musíte pracovat s tím, co máte. Vidět ve všem krásu a pozitiva a zaměřit se na zlepšování věcí (nebo partií), které vás na vašem těle trápí. To, že za týden nebudete vypadat jako Alexis Ren neznamená, že to, o co se snažíte, nemá cenu. 
Největší překážkou ať v hubnutí, dosahování věcí, životních změň, názorů - jsme si my sami.

2. Matematika

Něco, čemu jsem se dlouho bránila a odmítala to. Kalorie. Žila jsem v domění, že kalorie jsou zbytečné, že jejich počítáním člověk jen spadne do jakéhosi bludného kruhu. To se samozřejmě stát může a děje se to. Většinou lidé, kteří mají sklon k nějaké poruše příjmu potravy berou počítání kalorií jako nějakou kontrolu nad jejich životem. Pokud určitá potravina nezapadá do číselného limitu za den, prostě ji nesnědí i když je to třeba okurka. Toho jsem se presně bála. Když začnu počítat kalorie, dopadnu špatně. Čímž se vracím k bodu č. 1 - jak si to v hlavě nastavíte, takové to bude.
Kalorie nebo kilojoul - je pouze jednotka určující energetickou hodnotu potraviny. Nic víc. Není to žádný zlý nepřítel, který vás chce zničit.
Naše těla jsou extrémně komplexní stroje, a pokud to přirovnám třeba k autům, máme taky spotřebu. Logicky. Naše se ale narozíl od auta dá nejjdnodušeji měrit na kckal/za den namísto X litrů/100 km. 

To, že si začnete počítat příjem kalorií, tuků proteinů a sacharidů je klíčem ke snížení váhy. Co zkonzumujeme, spotřebujeme a pokud zkonzumujeme víc než spotřebujeme z dlouhodobého hlediska, tělo si to uloží na horší časy. Co kdyby náhodou zase držela hladovku. To víš že jo.

Ke kaloriím jsem si znovu vybudovala kladný vztah. Mě vlastně jejich sledování, zapisování a hodnocení baví. Baví mě sledovat kolik čeho má kalorií, a jestli mi ten dortík opravdu stojí za to. Také mi to slouží jako takový deníček, jak jsem po určitou dobu jedla, jestli jsem měla dostatečný příjem proteinů a jestli jím dostatečně pestře. Pomohlo mi to začít se orientovat v množství, které  sním, zamyslet se nad tím, jestli třeba někdy nejím jen tak z nudy a jestli není lepší si dát výživnější jídlo s lepšími hodnotami, po kterém budu déle sytá namísto toho dortíku. Pro mě se stalo počítání kalorií a makroživin důležitou součástí zdravého životního stylu. K zapisování používám aplikaci a webovku kaloricketabulky.cz ale najdete jich hroooomady. 

Na internetu najdete taky spousty návodů, jak si spočítat váš bazální metabolismus (= kolik energie vydáte, jen tím, že žijete), ale prosím - vždycky jezte o něco víc!

3. Protein

Jedna z hlavních stavebních jednotek lidského těla. Není tomu tak dávno, kdy jsem protein a jeho nutnost až odsuzovala. Pokud i vás postihl trend High carb, low fat veganství, tak víte o čem mluvím. Samozřejmě každému tělu do jisté míry prospívá něco jiného, ale chemie je chemie. Protein bude při hubnutí opravdu váš nejlepší kamarád.
Jak jsem již zmiňovala, od doby co jsem přešla na veganství mě protein nijak nezajímal - je přeci ve všem co jím, takže nedostatkem nemůžu trpět. To je fakt. Věc, která mě osobně unikala, byla ta, že protein je opravdu velice výživná látka, která nám pomůže k tomu, abychom se cítili déle sytí. Například dřív jsem si k obědu udělala jenom špagety s červenou omáčkou. Za chvíli na to mě honila mlsná, a za hodinku i hlad. (Neříkám, že teď mě mlsná nehoní jo, miluju sladký :D Ale už to není to, co to bývalo.) Teď si dám míň špaget a do omáčky si přídám nějakou rostlinnou alternativu masa (třeba "mleté"maso nebo fazole) a nasytí mě to krásně až do odpoledne. Taky docela ujíždím na veganských proteinových tyčinkách, které si dávám jako součást svačiny a někdy i jako dezert.

Další veliký problém u mě byl s alternativy masa. Odmítala jsem je. Ani vlastně nevím proč. Možná z toho důvodu, že jsem nikdy nebyla jedlík masa, tak mě jejich zařazení nijak nelákalo. Teď jsem si na většinu zvykla a jejich občasné zařazení do jídelníčku mi vůbec nevadí :)

Důležité je, že i z rostlinných bílkovin jsme schopni získat všechny potřebné aminokyseliny! Takže pokud jste začínajícími vegany, vůbec se nedostatku nebojte. Jedny z nejlepších zdrojů bílkovin, které obsahují kompletní spektrum esenciálních i neesenciálních mastných kyselin jsou quinoa a spirulina. Dále je důležité je jenom dávat si pozor na to, abychom kombinovali různé zdroje bílkovin mezi sebou. Lysin obsažený v např. v rýži, pšenici, oříškách a Methionin, který najdeme v sóje a luštěninách 

4. Superfoods

Podle někoho jsou suoperfoods jen trendem a způsobem, jak přinutit lidi utrácet víc peněz. Rozhodně zastávám názor, že jakákoli přírodní a čerstvá potravina je superpotravina. Existují, ale i potraviny, které doopravdy obsahují více živin, minerálů a vitamínů, než potraviny "klasické". Ty nám po dobu úpravy jídleníčku dodají hromadu živin, tím pádem se po nich budete cítit sytější. Jakto? Jídlo přeci slouží k NASYCENÍ těla. Naše tělo jí, aby dostalo živiny. Jednoduchá rovnice. Tím, že si ráno do smoothie nebo kaše přimícháte jakoukoli vaší oblíbenou superpotravinu neodměníte jenom sami sebe tím, že budete vypadat líp, ale hlavně se budete líp cítit! Sama se snažím superfoods zařazovat každý den :)

Mezi moje nejoblíbejenší superfoods patří: spirulina, acaí, maca, avokádo, chia a konopná semínka, kokosový olej, probiotika a prebiotika, alfa alfa, baobab, zelený ječmen, matcha, kurkuma, goji, raw kakao a samozřejmě česnek #nejenprotiupírům.

5. H2O

To, že je voda klíčová k celkovému zdraví snad ani nemusím zmiňovat, ne? Ovlivňuje to jak se cítíme, co si myslíme, jak vypadáme, na co máme chuť, jakou máme pleť a takhle bych mohla pokračovat donekonečna. Pokud stále patříte mezi lidi, kteří nepijí čistou vodu, mám pro vás jedinou radu - prostě začněte. Pokud vám voda "nechutná" (vsuvka - od mala piju skoro jenom vodu, takže vodu m-i-l-u-j-u tak moc, že jsem opravdu schopná poznat různé druhy vod :D má to taky tak někdo?) zkuste si do ní dát citron, mražené ovoce nebo třeba nějaké bylinky jako je meduňka nebo máta. Vodu to ochutí, ale už bez dalších chemických nebo doslazovacích látek. Skvělé jsou taky bylinné nebo neslazené ovocné čaje. Na klasické čaje si dávejte pozor, fungují totiž podobně jako kafe.

Obecně se říká, že bychom měli vypít 0,5 litru na 15 kg hmotnosti, ale tady se ráda řídím vlastním tělem. Osobně denně piju něco mezi 2,5 - 3,5 litry vody za den. Také se nedoporučuje pít bezprostředně před, po nebo během jídla. Radu jak na to najdete zde.

6. Pohyb

Někdo ho bere jako skvělou součást života, někdo jako nutné zlo. Tak to ale vůbec nemusí být. Na to, abyste dosáhli postavy snů se nemusíte trápit ve fitku u strojů, kterým vůbec nerozumíte. Stačí, když si najdete něco, co vás baví. Jestli vám proletělo hlavou "mě ale nebaví nic", tak si nemyslím, že je to až taková pravda. A pokud to opravdu tak máte, myslete na to, že to děláte hlavně pro svoje zdraví. Procházka 3x týdně není přece něco, co by se nedalo zvládnout. Jen si vemte, jak strašně moc sedíme. V autě, MHD, ve škole nebo v práci, pak doma u televize nebo práve teď u počítače. Proto vždy, když můžu, tak pohyb nějakým způsobem zakomponuji do každodenního života. Po centru chodím pěšky, když můžu, jdu po schodech místo eskalátorů.

Dřív jsem byla dost zmatená, co se pohybu týče. Od mala jsem nikdy moc ke sportu nebyla vedená (pokud teda nepočítám tělocvik ve škole). V 15 jsem se začala tak nějak věnovat józe. Lákala mě a  vnitřně jsem tušila, že to bude to pravé pro mě. Po roce se ale moje oblíbená lektorka odstěhovala do Francie a já s tím "skončila". Ze sportů jsem toho vyzkoušela poměrně dost. Fitbox, zumba (taky si pamatujete ten hit? :D), trampolínky, pilates, spinning, HEAT, klasické fitko a cvičení s trenérem, poledance... už asi nemusím pokračovat. Brala jsem to jako povinnost, abych byla fit a zdravá, ale ani jedna ze zmíněných aktivit mě nenaplňovala a doopravdy nebavila. K józe jsem se ale vždy vracela. Chvíli jí cvičila a pak zase chvíli ne a tak to bylo až donedávna, kdy jsem si řekla - "Chci se věnovat józe. Chci to kvůli sobě a myslím to vážně." No a mé návštěvy v Namastery se staly neodmyslitelonou součástí mého týdne. Chodím tam 1-2x týdně a na každou hodinu se těším.

Pohyb nemá být za trest. Věřte mi, že každý si najde něco, co ho baví - ať je to plavání, lezecká stěna, procházky s pejskem, crossfit. I sebemenší změna udělá ve vaší cestě za vysněnou postavou velký rozdíl. Když jsem extra lenivá, vždy si vzpomenu na větu "Pokud máte čas na sociální sítě, máte čas na cvičení." I kdyby to mělo být jen 20 minut denně. Nezapomentě - děláte to kvůli sobě ❤.

Mějte se krásně a zdravě (hlavně teď v období chřipek!)

Ditta x 

You Might Also Like

4 komentářů

  1. Velmi dobrý článek :) Přeju ti, ať se ti daří se stravovat a žít tak, jak si přeješ. :) Je to těžký do chvíle, kdy to člověk bere jako něco, co musí, co je povinnost a do čeho se nutí. Ale jakmile tě to začne bavit a stane se to tvým životním stylem, půjde to samo!
    Lucienne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :) Přesně tak, jde o to si z toho udělat životní styla zžít se s ním.

      Vymazat
  2. Mluvíš mi z duše!Taky jsem si vždycky říkala, že bílkoviny jsou přece ve všem a nemusím je řešit, ale teď když jsem si začala jídlo trackovat zjišťuji pravý opak. (Né že by ve všem nebyly, ale jím jich rozhodně míň, než jsem si myslela)
    Měla bych jednu otázku. Daří se Ti přijímat dostatek bílkovin vzhledem k sacharidům/tukům? Jelikož já s tím mám docela problém. Tuků i sacharidů mám dost, ale bílkoviny vždycky chybí. Měla bys tipy na nějaké potraviny, které jsou vysoké v bílkovinách, ale nízké v ostatních makroživinách? Děkuji, měj se hezky! (a pokračuj v takových článcích, moc dobře se to čte :) )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto je přesně dobré se zajímat o složení potravin, jejich hodnoty a podobně :) Daří - hlavně tím, že jídla se snažím obohacovat o protein - do smoothie si teď vždy přidám konopný protein nebo protein z hnědé rýže a čistý (já mám nejraději Soyade) sójový jogurt, na avo toast si sem tam přidám tofu a těstoviny si napříkad dělám proteinové z cizrny nebo červené čočky :) A ke svačině si dopřávám svoje domácí proteinové tyčinky, na které je tu i recept! xo

      Vymazat