TIPS HOW TO EAT HEALTHY(ER) - EVERYWHERE

4.4.17



Ahooooooj 💖 Konečně pro vás mám zase trochu delší článek. Tentokrát vás chci inspirovat k tomu, že je možné jíst zdravě (a vegansky) úplně kdekoli. Pokud mě sleduejte na instagramu, tak jistě víte, že nedávno jsme byly s holkama na Audi SnowJamu ve Špindlerově mlýně. Na tuto akci jsme byly pozvané, bydlely jsme v hotelu Horal s polopenzí, kde jsme měly snídaně i večeře formou bufetu. Takže za mě ta nejlepší možnost #můžujístkolikchci. 
Důležitá je příprava. Je známo, že pokud se nevyskytujete v nějakých větších městech jako je třeba Brno/Plzeň/Ostrava, vysloveně zdravě se v restauracích nenajíte. Vegansky (pokud se spokojíte s hranolkami a grilovanou zeleninou) a ještě k tomu zdravě už skoro vůbec. Avšak s trochou fantazie a příprav není nic nemožné! 

Když cestujete je důležité být vybaven a připraven. Pamatujte však, že jste na dovolené. Nikdy, nikdy, nikdy nezastávám a ani nebudu zastávat to, že člověk by se měl kvůli jídlu trýznit a něco si odepírat! Něco jiného je, když dotyčnou potravinu nebo skupinu potravin jíst nechcete nebo nemůžete (intolerance, alergie, apod.). Osobně se poslední dobou snažím hodně omezovat lepek a rafinovaný cukr, ale na naší holčičí cestě to bylo skoro nemožné. Vždy jezte tak, jak vám to dovolují možnosti. To, že jste se například rozhodli jíst formou high carb low fat a ocitnete se v situaci, kdy si chcete na dovolené dopřát třeba aglio olio těstoviny, ale "nemůžete" jen proto, že nejsou HCLF - kašlete na to a jděte do toho. Nic se nestane. Takže i přes to, že nyní si bílý chléb nedám, na horách to byla jedna z mála snídaňových možností. Zdravé jídlo je podle mého názoru strašně důležité, ale je k ničemu pokud k němu nemáte zdravý vztah. 


TIP #1 - SNACKS
Mějte s sebou hromadu zdravých a balených svačinek jako jsou např. energy balls, flapjakcy, raw tyčinky, nakrájená zelenina, krekry, rýžové chlebíčky, sušené zeleninové chipsy, sušené ovoce a oříšky. Všechny tyto svačinky můžete využít i při snídaních, pokud zjistíte, že nic vhodného ve vašem hotelu nenabízí. 
Domčou a Baru jsme vyrazily v pátek odpoledne. Holky jsou naštěstí stejné health freaks jako já, takže jsme se dohodly, že každá vezme něco. Na cestu jsem nám udělala výborné a zdravé energy balls. Domča nakrájela mrkvičky (#klasika) a Baru vzala výbavu zdravých a raw tyčinek. 

TIP #2 - ZÁSOBY
Ano, ano někdy je moje taška s jídlem větší než taška s oblečením 😅 Berte si s sebou trvanlivé potraviny a znovuuzavíratlené obaly. Naštěstí již ve většině hotelech najdete ledničku nebo minibar, kde můžete uschovat většinu svých dobrot jako je třeba hummus, krabička uvařené quinoi a mix krájené zeleniny. Například hummus je skvělý na cesty, protože si ho můžete dát jak ráno k snídani na toast, tak třeba večer k rýži a zelenině. Hummus je plný bílkovin takže z původní ne moc zajímavé bufetové večeře udělá super výživné a syté jídlo. Nebojte si svoje jídlo přinést do hotelové restaurace. Vím, že jsme všichni vychovávaní v tom, že do restaurace se jídlo nenosí, ale v tomto případě je to trochu něco jiného. Ještě, když jde o bufetovou - naber si sám - večeři nebo oběd. V dnešní době je hromada lidí s dietními omezeními, takže pokud by se na vás někdo špatně koukal a vám to vadilo, vysvětlete jim svou situaci. Třeba personál a vedení inspirujete k tomu, že časem začnou nabízet i jídla vhodná pro lidi s alternativním způsobem stravování :) 

TIP #3 - VEGAN MILK
Toto, je pro mne záchrana.  Vždy si s sebou na cesty přibalím nějaké veganské mléko. My jsme si s sebou vzaly naše milované Nemléko. Osobně neumím pít kávu bez mléka. Skoro v úplně každém hotelu, co jsem kdy byla, nabízeli k snídani kukuřičné lupínky. Chápu, že ne každý s sebou chce tahat  extra jídlo, ale nějakou alternativu mléka mějte vždy sebou. Je velice jednoduché se díky této malé vychytávce dobře a zdravě najíst! 

TIP #4 - THINK
Na cestách to chce jen trochu fantazie a nebát se. Kdo říkal, že vše musí být podle pravidel? V našem hotelu měli velké a bohaté snídaně, skládaly se však z věcí jako vajíčka, lívance, tácy s šunky a sýry, no prostě taková "lepší klasika". Co mě ale mile překvapilo byl koutek s čistými ovesnými vločkami, dýňovými a lněnými semínky. No tak sem si nandala mističku vloček se semínky, zalila to horkou vodou z automatu na kafe a nechala to cca 5 minut odstát. Potom jsem si do toho rozmačkala banán a violà máte zdravou, výživnou a chutnou ovesnou kaši k snídani. 
K večeři se mi většinou nabízí přílohy. Rýže, brambory, hranolky, syrová zelenina, kukuřice, salát. Vezměte si od každého něco (ano i těch hranolek!) a udělejte si takovou buddha bowl. Uvidíte, že všechny stoly kolem vám začnou závidět, co za super kreaci jste si vytvořili. Většina lidí, kteří jedí tradičně na takovéto zajímavé kombinace ani nepomyslí. Dají si totiž bramboru s masem a jako druhý talíř si dají hranolky s rybou. Málokoho totiž napadnou jiné a zajímavé kombinace - a proto mě tak baví jíst vegansky! Otevřel se mi tak úplně nový svět kombinací a kreací, na které bych jinak nepřišla a to bych je měla přímo před nosem jako všichni ostatní. Jde jen o to, posunout své myšlení a nebát se kombinovat různé potraviny. Na tomto výletu jsem měla většinou mix dvou příloh buď s fazolemi nebo vařenou kukuřicí, kysaným zelím a čerstvou zeleninou. Najedla jsem se jako pán.

TIP #5 - KOMUNIKACE
Před odjezdem jsme se šly s holkama projít přímo do centra Špindelova mlýna. Bydlely jsme tak 45min pěšky od centra takže jsme si řekly, že oběd spojíme s procházkou, ještě když bylo tak krásně. Dohodly jsme se, že zajdem do místní italské restaurace (pizza je vždy bez sýru vegan a těstoviny skoro vždy). Slovo dalo slovo a z pana číšníka se vyklubal vegan! Náhoda? Nemyslím si. V restauraci mi připravili vegan hříbkové rizoto ze sójové smetany a bylo vážně výborné. Takže kdyby nebylo mých otázek ohledně složení, nikdy bychom se nedozvěděly, že pán je také vegan a že nám může flexibilně něco připravit. Zjistila jsem totiž, že hodně lidí se za to jak se stravuje stydí nebo o tom nerado mluví na veřejnosti. Pramení to čistě z toho, že o veganech koluje rčení "Víš jak poznáš vegana? Řekne ti to sám!" Osobně na tom nevidím nic špatného. Nejsem typ člověka, který by to všem hned cpal, to rozhodně ne, ale když na to přijde a lidé se mě sami zeptají, jestli nejsem vegan, tak odpovím, že ano a mnohdy se z toho vyklube zajímavá debata, kdy třeba i lidi inspiruji k tomu, jen si o tom něco víc zjistit. A to je přeci super!
Zatím jsem v žádné restauraci nikdy neměla problém se najíst. Neříkám, že vždy jsem byla naplněná k prasknutí, ale jídlo zasytilo a většinou si i pochutnám. Takže se nebojte ptát a domlouvat, vy jste zákazníci, a tak by nikdo neměl mít problém vyhovět vašim požadavkům. 

Nestresujte se tím, že jídlo není dokonalé, nemá všechny superfoods, makro a mikroživiny a jánevímco. Jde pouze o krátký čas, kdy si máte užívat a dopřávat. Tímto vám chci jen ukázat, že na cestách nemusíte mít strach o to, co budete jíst, když se snažíte žít zdravěji :) Pro mě je jídlo koníček a zábava, takže pro mě je to naopak výzva, ale pro mnohé to může být stres. Proto doufám, že vám tipy nějak pomohou a dozvěděli jste se třeba něco užitečného.

Mějte se krásně!

Ditta x

snídaně day #1


💕


quinoa salát ochucený pestem


#teamAperol :D




You Might Also Like

7 komentářů

  1. Ahoj, na Instagramu Tě sleduji už hezkou chvíli, ale ještě nikdy jsem se nedostala k tomu, abych si přečetla nějaký Tvůj článek. Když jsi o tomhle říkala na instagram stories,zaujalo mě to. Dostala jsem se k němu sice až dnes, ale stálo to za to. Je super :-) Jsem taky veganka a snažím se se s jídlem na dovolené také nějak vypořádat. Například letos na horách v Itálii. S paní delegátkou jsem se bez problému domluvila. Dopadlo to ovšem tak že má druhá večeře bylo opečené tofu, které jsem jim přivezla. Jenže ho nijak nenakrájeli a opékali tu celou kostku a nedostala jsem k tomu ani žádnou přílohu :D Naštěstí tam byl stůl se zeleninou, takže jsem si ji k tomu mohla dát :) Těším se, až si přečtu další články :) Hezký den. Hanka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc! Jsem ráda, že článek posloužil ❤️

      Vymazat
  2. Ditto, moc pekný článok. Ja sa rozhodne nehanbím si so sebou na cesty zobrať svoje jedlo. túto zimu sa mi stalo, že sme bývali v hoteli, v ktorom teda raňajky neboli úplne podľa môjho gusta. Ale nechcem som zostať na izbe, chcela som jesť s ostatnými. Tak som si večer zašla do obchodu, svoje jedlo uložila v chladničke na izbe a ráno som si ho so sebou zobrala na raňajky. Myslím si, že na tom nie je nič zlé.

    http://lamodaeanarchia.blogspot.it/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ne, právě naopak :) Ostatní se tou třeba inspirují a zjistí, že tvoje zdravé jídlo je lepší než to co mají od hotelu!
      x

      Vymazat
  3. Áááá bože, jako bys mi mluvila z duše!:)))
    Stavím se k jídlu na cestách přesně jako ty!
    Hlavně žádný stres:)

    Jsi skvělá, mám tě moc ráda a strašně příjemně se na tebe divá a poslouchá!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda! Přesně tak člověk si má odpočinout a ne se stresovat jídlem :)
      Měj se krásně Dx

      Vymazat
  4. Ahoj, moc zajímavě sepsaný článek :) jestli jsem to dobře pochopila, tak hlavní myšlenkou článku bylo, nestresovat se jídlem :) což hodnotím dost pozitivně, sama jsem s tím měla dost problém a různýma experimentama jsem si zadělala na nejeden problém :/ jen mě zaráží jedna věc - to že někdo nejí vegansky, ještě přeci neznamená, že jí nezdravě nebo nezajímavě! Neříkám, že jím maso a živočišné produkty 365 dní v roce. Naopak, ovoce a zeleninu bych mohla jíst po kilech a z masa jsem nikdy extra odvařená nebyla.. Ale i s živočišnými produkty se přeci dá vykouzlit spousta zajímavých a chutných kreací.. Spíš záleží na kreativitě jedince a ne na jeho zaměření v jídle. Nebo ne?

    OdpovědětVymazat