HOLISTIC HABITS FOR 2017

19.1.17


Krásný další rok. O tom, jak to hrozně utíká, vám ani psát nemusím. O tom, že s Novým rokem přibývá nových předsevzetí taky ne, že?
Nejsem velkým zastáncem předsevzetích. Dávám přednost změnám životního stylu, holistickému pohledu na svět a dělání věcí pro radost, a protože chci. Sestavila jsem pro vás seznam holistických návyků, které můžete jednoduše zařadit do svého každodenního života, aniž byste se museli moc snažit. Po tom, co jsem sama začala tyto návyky praktikovat každý den, musím říct, že se mi život změnil k lepšímu. Not kidding. Vám ho také zlepší díky tomu, že tyto typy jsou opravdu jednoduché na zařazení i do nejuspěchanějšího života. I kdyby vás toto nepřesvědčilo, tak investovaných pár minut navíc do vašeho zdraví za to přeci stojí, ne?

1. Kokosový olej - NA VŠECHNO
Kokosový olej je tak úžasný, že jsem o něm i natočila video. Je ale tak úžasný, že ho v těchto tipech nemůžu opomenout. Ode dneška je kokosový olej váš pomocník na všechno. Jako na všechno. Můžete ho používat od vlasů přes obličej a tělo, v kuchyni, ale i jako pomocníka v domácnosti. Toto tekuté/pevné zlato se snažím mít vždy při ruce - mám ho v koupelně, kuchyni, v pokoji i v práci. Jo, je až tak super. Poslední dobou však vyšlo i mnoho článku, které spíš brojili proti kokosovému oleji. Ve zkratce - bylo v nich napsáno, že je vše kolem účinků kokosového oleje jen vyhajpovaná pseudověda, a že vlastně není tak úžasný, jak všichni říkají. V tomto případě, je dle mého názoru důležitější osobní zkušenost a "pseudověda" od pravých vědců, kteří stále tvrdí, že kokosový olej je zdravý a vhodný. Suma sumárum, kokosový olej je super, a prostě ho používejte, jezte a mažte ho na všechny a všechno. Od dveří až po domácího mazlíčka. 
Zdravotních výhod u kokosového oleje je spousta. Je antibakteriální, antifungicidní, antiparazitní, antikarcinogenní, plus je i protizánětlivý, takže je schopný krásně zahojit tkáně a potlačit zánět. Má antimikrobiální vlastnosti. Obsahuje mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem stejné jako ty, které se nachází v mateřském mléce. Díky tomu má neuvěřitelné antimikrobiální vlastnosti a schopnost inaktivovat nežádoucí mikroby. Je to silný antioxidant a je prokázáno, že chrání proti tvorbě volných radikálů. 

Využití kokosového oleje: 
- odličování (teplá voda s čistým hadříkem)
- oil pulling
- maska na vlasy
- jako krém na tělo a obličej → TIP: používejte na navlhčenou pleť a pokožku
- krém na holení i balzám po
- olejíček na nehty
- ošetřující olej na kůži do auta/domácnosti
- zastavuje krvácení a pomáhá proti infekci při drobném poranění
- místo labela
- proti spáleninám - má přirozeně SPF 4
- masážní olej
- přirozený lubrikant (nenaruší přirozenou rovnováhu a bakteriální mikroflóru, nedráždí kůži)
- pomáhá uklidnit příznaky lupénky a exému

2. SEMÍNKA každý den 
Semínka jako konopná, lněná, dýňová, chia a slunečnicová jsou extrémně prospěšná pro celkové zdraví. Jsou hrozně dobrá a strašně jednoduchá na zařazení do každodenního jídelníčku. Můžete si s nimi posypat ovesnou kaši, avo toast (nebo jakýkoli jiný toast), přidat je do smoothies, posypat s nimi salát, přidat si je do dezertů a raw kuliček, obalit v nich sushi - u semínek se prostě meze nekladou. My doma máme vždy zásobu všech výše uvedených semínek. Moji osobní favoriti jsou semínka konopná a chia.

Konopná semínka jsou kvalitním zdrojem kompletního spektra mastných kyselin. Obsahují jak neesensicální tak i esenciální kyseliny a to jsou ty, které si lidské tělo nedokáže vyrobit samo. Lepší je kupovat semínka loupaná = lépe se z nich vstřebají živiny. Jsou také záslužným zdrojem bílkovin, jelikož  jich obsahují až 33%. Pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, a tím redukují kardiovaskulární choroby → bojují např. proti infarktu a mrtvici.

Chia semínka neboli šalvěj hispánská prodělala v poslední době veliký boom a to je dobře. Tyto zázračné malé kuličky jsou skvělým zdrojem vlákniny, obsahují mnoho antioxidantů, bílkovin, vitamínů a minerálů. Ne nadarmo jsou chia semínka nazývány superfood. Jsou také nejbohatším rostlinným zdrojem esenciálních mastných kyselin. Fungují skvěle jako náhrada vajec při pečení a mají také skvělou vlastnost, absorbují vodu. Tím pádem si z chia semínek jednoduše vytvoříte např. (strašně dobrý a o-m-ů-j-b-o-ž-e zdravý) puding. 

3. Vyměňte stolní sůl za HIMALÁJSKOU
Bohužel, většina lidí neví, že klasická stolní sůl je skoro stejný zabiják jako bílý cukr. V šoku? Ano, klasická bílá stolní sůl je stejně rafinovaná jako bílý cukr. Klasická sůl je vysoce zpracovaná potravina, která tímto zpracováním přišla o mnoho prospěšných látek. Do této soli se poté uměle přidávají nehezké věci jako jód a látky proti srážení. Tato sůl je tím pádem zbavená veškerých důležitých a životu potřebných látek. Často bývá také bělená a přemíra používání této soli může vést ke zdravotním problémům. Na její vstřebávání a vylučování je potřeba v našem těle 23 hodin usilovné práce lymfatického systému. Když člověk nedodržuje správný pitný režim, nedostatek vody v těle a přemíra rafinované soli nám způsobí zpomalení metabolismu a rychlejší ukládání toxinů.
Zato himálájská sůl je opravdu nad zlato. Od klasické soli jí mimo jiné poznáte i podle její nezaměnitelné růžové barvy. Obsahuje více jak 80 esenciálních minerálů, je přirozeně bohatá na jód, není rafinovaná, pomáhá regulovat vysoký krevní tlak a vytváří zásadité prostředí v těle. Je také bohatým zdrojem železa a obsahuje optimální poměr sodíku a draslíku, a tím přispívá ke správné funkci nervových vzruchů.

4. PROBIOTIKA A PREBIOTIKA
Pro objasnění si dáme na začátek trošku vysvětlivek. Probiotika jsou bakterie, které pomáhají a podporují střevní mikroflóru. Prebiotika jsou nestravitelné části potravy, které podporují růst, zdraví a aktivitu střevní mikroflóry. Čím dál tím víc vědci zjišťují, že bakterie v našem střevě ovlivňují naše chování, zdraví i náladu. Ještě aby ne, když jich tam má člověk v průměru okolo 1 kilogramu! (Takže bez těch breberek je teoreticky každý o 1kg lehčí, hehe). Proto, abychom dosáhli optimálního jak fyzického tak psychického zdraví, je potřeba tyto bakterie, buď podpořit probiotiky, nebo stimulovat prebiotiky. Možností, jak toho dosáhnout, je mnoho. Probiotika můžete doplňovat probiotickými prášky, jíst fermentované a kysané potraviny jako např. kokosový jogurt. Kysané zelí či japonské kimchi vám poslouží jako skvělé prebiotikum. Probiotika i prebiotika jsou velice důležitá pro správné fungování imunitního systému, napomáhají lepšímu trávení, zlepšují náladu a pomáhají proti depresi, bojují proti rakovině tlustého střeva a pomáhají při problémech s pletí a akné. A takhle bych vám o nich mohla psát skoro až do nekonečna. Takže, kdybyste si z toho měli odnést alespoň jednu jedinou věc - jezte zelí.

5. KURKUMA
Nejenom, že vám toto koření vylepší chuť vašich pokrmů, ale spolu s tím obsahuje i mnoho výživových benefitů. Kurkuma obsahuje látku kurkumín, která slouží vysoce protizánětlivě a antikarcinogeně. Je to také silný antioxidant a pomáhá ulevit od bolesti. V dnešní době je možné koupit koncentrovanou kurkumu v tabletkách sloužící jako přírodní analgetikum, ale vždy si dejte pozor, aby kapsle obsahovali i pepř. Kurkumín se totiž nejlépe vstřebává s pepřem a tukem. Další skvělé léčebné využití je na tzv. Golden milk neboli zlaté mléko. Smícháte lžičku kurkumy se svým oblíbeným (nejlépe oříškovým) mlékem, datlemi nebo javorovým sirupem, trochou skořice a špetkou pepře. Vím, že ne všem to zní lákavě, ale věřte mi, že časem to začne chutnat i těm největším odpůrcům zdravého stravování.

6. Dry skin BRUSHING
Kartáčování na sucho? Asi tak nějak bych přeložila výraz "dry skin brushing". Kůže je největší orgán lidského těla a asi 1/3 veškerých látek, se kterými přijde do kontaktu, dokáže vstřebat. Suchým kartáčováním stimulujete krevní a lymfatické zásobení a mimo jiné podpoříte rychlejší hojení kůže a zbavíte se toxinů. Tento návyk odstraňuje odumřelé buňky, podporuje regeneraci, napomáhá tvorbě nových buněk. Tím, že se denně budete "kartáčovat" pomůžete stimulovat potní a mazové žlázky a zajistíte tak jejich správné fungování a ony vám za to na oplátku zajistí krásnou, mladě vypadající a zářivou pokožku se správným glow. Mimo jiné pomáhá i proti celulitidě. Jako fakt. Nejlepší je používat speciální kartáč k tomu určený. Má jemné štětiny, velkou hlavu a dlouhé držadlo. Jakmile se naučíte správnou techniku dry sking brushing (koukněte na YouTube, je tam spousta návodů jak na to), nezabere vám to více jak 5 minut denně.

TIPY
- nejlepší čas na kartáčování kůže je buď ráno před cvičením nebo večer před sprchou
- čistete jen čistou kůži bez jakýchkoliv krémů
- po čištění naneste (nejlépe kokosový) tělový olej
- začněte vždy od nohou, postupujíc nahoru až po krk, dále pak zpátky dolu na hrudník a kartáčujte vždy krouživými pohyby směrem k vašemu srdci ♥

7. Spánek!
Ach, ano, někým milovaný a někým nenáviděný (prý existují lidé, kteří ho nemají rádi) spánek. Ať už se řadíte do jakékoli skupiny, je stejně důležitý pro obě strany. Vím, že tento tip už jste nejspíš četli nebo slyšeli milionkrát. Spánek, zdravá strava a cvičení jsou základními kameny zdraví. Já vím. Každý to tak nějak ví, ale pořád slýchávám od lidí v mém okolí, jak špatně spí, nebo spí málo nebo zase moc.
Spánková hygiena je strašně důležitá. Vědci (i když na toto je snad člověk nepotřebuje) zjistili, že když člověk dělá v posteli věci spojené se stresem, hůř spí. V posteli dělejte jen věci hezké a vám příjemné - spěte, mazlete se, koukejte na filmy, poslouchejte hudbu nebo si čtěte. E-maily, seminárky, učení a povinnosti si nechte tam, kam patří - k pracovnímu stolu. Postel a spánek mějte spojený s hezkými a uklidňujícími činnostmi. Já sama toto praktikuji tak nějak přirozeně - vždy se mi nejlépe učilo u psacího stolu, a tím pádem usínání před nějakou zkouškou nebylo až tak špatné.
Délka spánku je dost individuální. Někomu stačí méně, někdo zas potřebuje pořádně dlouhý "sleeping beauty" spánek. Platí ale obecná pravidla, která by se měla dodržovat:
- spát v tiché, ničím nerušené místnosti - žádné usínání se sluchátky nebo puštěnou TV
- je dobré mít  v pokoji temno, ale ne zas úplně černo
- je lepší spát v chladnějším prostředí
- nespěte v přímé blízkosti elektronických zařízení (mobil, televize, notebook, rádio...)
- nepodceňujte dobrý a kvalitní poštář → TIP: pokud vás často bolí hlava, zkuste si vyměnit polštář
- pokud nemůžete spát neberte si léky, zkuste bylinky - třezalka, kozlík, meduňka, heřmánek

Pokud vy samy máte nějaké holistické tipy, o které byste se se mnou nebo ostatními rádi podělili, nezapomeňte je napsat dolu do komentářů.
Doufám, že se vám tento typ článků líbí. Pokud ano, budu více než šťastná, když  se o ně s vámi budu moci dělit. Nezbývá mi, než vám (opožděně tady na blogu) popřát nejkrásnější a nejzdravější začátek roku 2017!

Love Ditta


You Might Also Like

12 komentářů

  1. Skvělý článek! Více takových článků bych uvítala :)

    OdpovědětVymazat
  2. Super počteníčko...miluju listicles! Vzala jsi si trochu inspirace od "Holistichabits" ? :) přiznej se Dituš, jí mám taky moc ráda....krásný den!
    to-live-green.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Ano, Sarah sleduji už od samého začátku a je velkou inspirací 👍🏻 Díky ní jsem se tak nějak o tento způsob života začala zajímat, studuji i holistickou výživu a žití, takže ta inspirace jde i tak nějak sama 😜✌🏻Tobě taky krásný den!

      Vymazat
  3. Úžasný článek a skvělá inspirace!
    Jen proč je špatné spat dlouho? :D

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek. Máš nějaký oblíbený konkrétní kokosový olej?

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělý článek! Víc takových, opravdu zajímavé čtení. Je super, že sis založila blog Dituš :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý článek! Všechny tyhle věci vím (kromě dry skin brushing), ale co je důležité, často si to opakovat! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Kde doporučujes v Praze koupit ten kartáč na dry skin brushing?

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj pěkný článek! :)
    Jen, co se týče kokosového oleje... Nemá taky nějaký ekologický dopad? Nechci ho srovnávat s palmovým to ani náhodou, jen jestli také nehrozí nějaké riziko..:) Jsi milá a doufám, že budeš pokračovat v předávání pozitivní energie :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Ditta, prosím ťa, nevieš mi poradiť, kde by som zohnala kartáč priamo na dry skin brushing? Už ho zháňam dosť dlho a nikde som naň zatiaľ nenatrafila. Ďakujem :-)

    OdpovědětVymazat